Millainen isä haluan olla?

Kun tyttäremme syntyi, ensimmäiset kuukaudet menivät oikeastaan käytännön asioiden hoitamisessa ja uuden opettelussa. Siinä, että opettelimme tuntemaan omaa lastamme ja sitä mikä on meidän tapamme hoitaa arki.

Nyt kun olemme päässeet tuosta vaiheesta yli, huomaan, että olen alkanut vasta nyt oikeasti kasvamaan isän rooliin. Siihen, että huomaan katsovani tytärtäni pitkään, kun hän mönkii lattialla. Röyhtäisee ja pulauttaa äskeisen porkkana-peruna ruoan itsensä ja sen juuri äsken päälle vaihdetun bodyn päälle. Katsoo hämmentyneenä itseään, että ”oho” ja kääntää katseensa sitten isiin ja repeää iloiseen nauruun.


elliiloinen-elli

Niinä hetkinä mietin, että miten onnekas olen voinutkaan olla, että tuo ihminen on ilmestynyt mun elämääni. Sitä miettii, että mitä haluan tyttärelleni opettaa ja miten voin olla mahdollisimman hyvä isä.

Haluan luoda yhteisiä muistoja.

elli-isi-ja-madden

Materialla ei luoda muistoja. Niitä luodaan yhteisellä tekemisellä. Sellaisella, jotka vaikuttavat arkisilta, mutta tekevät isän ja lapsen suhteesta ainutlaatuisen. Kun mietin suhdetta omaankin isääni, muistan kaikista vahvimpana yhteiset tekemiset. Olivat ne sitten kuinka arkisia tahansa. Muistan todella tarkasti paljon yksittäisiä hetkiä, kun olemme olleet katsomassa yhdessä urheilua. Sen sijaan en muista kovinkaan tarkasti mitä materiaa olen saanut synttäri- tai joululahjaksi.

Haluan luoda tyttärelleni hyvän itsetunnon. Että hän oppii pitämään puoliaan. Ei olla ilkeä kenellekään, mutta uskaltaa vaatia oikeudenmukaista kohtelua ja seistä oman näkemyksensä takana.

elli-ja-isielli-vaunuissa

Koen, että isän tärkein tehtävä on uskoa tyttäreensä. Antaa hänelle se tunne, että valitsee hän elämässään minkä suunnan tahansa, isi on aina tässä. Ei tuomitsemassa, ei arvostelemassa. Luoda hänen elämäänsä turvallisuuden tunteen. Olla ylpeä, kun tytär onnistuu ja tukena, jos tulee vastoinkäymisiä.

Ehkä tuo turvallisuuden tunne liittyy myös siihen, että uskaltaa kertoa, kun asiat ovat huonosti eikä pelkää, että vanhemmat tuomitsevat. Lapsen suurin toive on tehdä omat vanhempansa ylpeäksi. Haluan, että lapseni tietää, ettei hänen tarvitse aina pyrkiä tähän. Ettei sillä ole oikeasti väliä tuleeko historian kokeesta 8 vai 9.

Isi on silti ylpeä sinusta ja aivan äärettömän onnellinen siitä, että juuri sinä olet lapseni.

isin-tytto%cc%88

Mainokset

”Hei, minkä niminen sun dieetti on?”

”Hei, oot laihtunut! Mitä dieettiä sä käytät?”

”Emmä tiiä.”

Eräs asiakkaani tuli jokin aika sitten yhteiseen treeniin ja kysyi heti treenin aluksi, että minkä niminen on se dieetti, jonka mukaan olen tehnyt hänelle ruokavalion. Hänen ystävättärensä oli kysynyt asiaa häneltä ja hän ei ollut tiennyt dieetin nimeä.

Kerroin asiakkaalleni, että kyseisen dieetin nimi on Terveelliset elämäntavat.
aamiainen
En asiakkaani ystävää tunne, mutta tiedän jo tuon yhden kysymyksen perusteella, että todennäköisesti tämän ystävän ainoa kokemus painonpudotuksesta on kokeilla aina tammikuun alussa uutta ihmedieettiä. Sitä, joka nyt sinä vuonna on sattunut olemaan esillä. Hän on laihtunut nopeasti muutamassa viikossa 4-5 kg, mutta tuo aika on ollut erittäin epämiellyttävä jakso, kun nälkä on vaivannut ja väsymys painanut. Koska hän on dieetin aikana kituuttanut itseään ja ollut nälässä, on hän jonain päivänä repsahtanut herkuttelemaan ja dieetti on kaatunut siihen. Vuosi jatkuu ja joulun jälkeen mietitään, että samperi, kun oon taas päässyt vähän lihomaan. Onneksi tulee uusi vuosi ja Iltasanomissa on kohta taas uusi ihmedieetti.

Jos olet ylipainoinen ja haluat laihtua pysyvästi, ainoa tapa on opetella uudet elämäntavat.

straqw

Jos painoa pyritään pudottamaan mahdollisimman nopeasti ja se tehdään väärillä keinoilla, paino tulee sitä varmemmin takaisin. Tottakai tulee, jos palaat takaisin vanhoihin tapoihin. Juuri niihin, jolla olet jo aikaisemmin lihonut ja tulet lihomaan jatkossakin.

Siksi en koskaan tule asiakkailleni suunnittelemaan yhtäkään ”ihmedieettiä”. Jatkossakin poltamme rasvaa terveellisesti ja järkevästi. Opettelemme uudet elämäntavat, syömme oikeaa ruokaa emmekä jatkuvasti kituuta nälässä. Nautimme ruoasta ja annamme itsellemme luvan nauttia myös herkuista.

mozzareeeellla

Nainen, heitä vaaka roskiin

Tämä teksti on suunnattu jokaiselle treenaajalle, mutta ennen kaikkea teille naisille.

Oletko sinä sairaalloisen lihava? Jos et, niin et tarvitse vaakaa.

Noin 95% naisista, jotka tulevat Personal Trainerin valmennukseen, toivovat kiinteytyvänsä. Halutaan polttaa rasvaa, saada lihaksiin pyöreyttä ja niitä erottumaan paremmin. Saada urheilullisen näköinen vartalo. Hyvä tavoite, mutta siihen ei tarvita vaakaa. Osta mielummin peili.

img_4767
Vaakalukema kuvissa tismalleen sama, mutta peili näyttää paremmalta oikealla.

Käytännössä yksi ensimmäisistä asioista, joita kerron kiinteytymistä haluaville asiakkailleni, on kieltää itsensä jatkuva punnitseminen. Vaakalukema ei kerro prosessin etenemisestä käytännössä yhtään mitään. Monet käyvät puntarilla päivittäin ja tekevät paniikkiratkaisuja, jos puntari näyttääkin 0,7 kg enemmän kuin eilen. Pahimmillaan sen tarkkailu voi luoda täysin turhaa stressiä ja pilata koko kehonmuokkausprojektin.

Miksi vaakalukema sitten vääristää asioita?

Vaaka on tyhmä.

Se ei tajua onko painonmuutos rasvaa, nesteitä vai lihasta.

Jos olet treenannut hyvin ja syönyt järkevästi, olet saanut poltettua rasvaa kehittäen samalla myös lihaksiasi. Se on nähtävissä peilin edessä kropan kiristymisenä eli ”kiinteytymisenä”. Mutta koska lihas painaa enemmän kuin läski, voi olla mahdollista, että olet kiinteytynyt, mutta vaakalukemasi on pysynyt samana tai jopa noussut.

jesse_turku

On myös tärkeää ymmärtää, että vartalosi koostuu muustakin kuin lihaksista ja rasvasta. Ihmisen kehosta noin 50-70% on vettä, jonka määrä vaihtelee jatkuvasti päivästä toiseen. Sen määrään vaikuttavat hikoilu, treeni, uni ja syöty ruoka. Nämä tekijät saattavat heitellä painoa ylös tai alas satoja grammoja tai jopa kiloja.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, vaaka on tietyissä tilanteissa käyttökelpoinen kapistus. Se on yksi apuvälineistä, joita voi oikealla tavalla käytettynä hyödyntää kehonmuokkausprojektissa. Sen lukema ei ole kuitenkaan mustavalkoinen totuus. Peili kertoo sinulle paljon enemmän.

Helppo kotitreeni vauvan kanssa

Saan monesti pyyntöjä, joissa kotiäiti toivoo treeniohjelmiinsa kotitreenejä, joita on helppo tehdä arjen keskellä. Näitä on tullut suunniteltua erilaisia, joista yhden laitan tänään jakoon. Kotitreenien ei tarvitse olla monimutkaisia, vaan hyvinkin yksinkertaisilla liikkeillä saadaan treenistä puristettua paljon irti. Tämä ohjelma pitää sisällään viisi erilaista liikettä, joissa lapsi voi olla helposti mukana. Suorita nämä liikkeet peräjälkeen ja tee jokaisessa oman jaksamisen mukaan toistoja 6-12. Kierroksia voit tehdä 2-3 ja pitää aina yhden kierroksen jälkeen parin minuutin tauon.

Ohjelma on suunniteltu äideille, joilla ei ole vatsalihasten erkaumaa. Jos et ole varma ovatko vatsalihaksesi palautuneet, käy tarkistamassa tilanne neuvolassa/lääkärissä. Lisää erkaumasta blogin lopussa.

1. Liike:

Kyykky

Ota hartioiden levyinen haara-asento. Laskeudu kyykkyyn ja nouse ylös. Muista pitää selkä suorana ettei se pyöristy. Helpossa versiossa voit tehdä kyykkyjä ilman lasta, vaikeutetussa lapsen voi ottaa syliin lisäpainoksi.

fullsizerender-8fullsizerender-9

2. liike:

Käden ja jalan ojennus

Aloitusasennossa käy konttausasentoon. Huolehdi, että  ranne, kyynerpää ja olkapää ovat samassa linjassa toisiinsa nähden, samoin polvet ja lantio. Pidä keskivartalo tiukkana, älä pyöristä selkää tai anna vatsan ”tippua.” Ojenna samanaikaisesti vastakkainen käsi, vastakkainen jalka. Vie ne niin pitkälle kuin pystyt ja palauta ne aloitusasentoon. Helpommassa versiossa voit ojentaa käden ja jalan vuorotellen.

fullsizerender-7fullsizerender-6

3. liike:

Vatsalihas-pito

Tällä liikkeellä vahvistetaan syviä vatsalihaksia. Käy konttausasentoon ja aseta nilkkojesi alle pieni koroke. Tähän tarkoitukseen sopii hyvin esimerkiksi rullalle kääritty pyyhe. Nosta polvia ylös, niin että ne irtoavat muutaman sentin maasta. Pidä asentoa muutama sekunti ja laskeudu alas. Tässä on tärkeää pitää keskivartalo tiukkana, ettei vatsa pääse tippumaan.

fullsizerender-4fullsizerender-5

4. liike:

Kuminauhaveto

Asetu istumaan jalat suoraksi ja vie kuminauha jalkapohjiesi ympäri. Pidä hyvä ryhti, olkapäät alhaalla ja rinta kaarella. Vie kyynerpäitä taaksepäin ja palauta asento.

fullsizerender-2fullsizerender-3

5. liike:

Pystypunnerrus

Ota hartoiden levyinen haarasento ja lapsi syliin. Pidä hyvä ryhti ja nosta lapsi kohti kattoa. Meillä tämä liike aiheuttaa vauvakahvakuulassa aina iloista naurua. 😀

fullsizerender-1fullsizerender

Vatsalihasten erkauma

Näin Personal Trainerin näkökulmasta on huolestuttavaa, että etenkin ensisynnyttäjille ei kerrota tarpeeksi vatsalihasten erkaumasta. Moni nainen kärsii tietämättään tästä vaivasta ja aloittaa vatsalihasten treenauksen liian aikaisin. Tämä voi aiheuttaa vakavia vaurioita vatsalihaksiin.

Mitä erkauma tarkoittaa? Vatsalihakset erkaantuvat raskauden aikana kasvavan kohdun tieltä ja ne palautuvat normaaleiksi vuoden sisällä synnytyksestä.

Aina näin ei kuitenkaan tapahdu.

Voit myös itse testata tilanteesi. On kuitenkin suositeltavaa, että käyt myös tarkistamassa asian ammattilaisella ennen vatsalihastreenien aloittamista. Käy makaamaan selällesi polvet koukkuun, jalat maassa. Nosta päätä ja lapaluita ylös lattiasta ja tunnustele sormilla heti navan yläpuolelta kuinka syvälle sormet menevät. Normaalitilassa vatsalihasten välissä ei ole sormenpäätä leveämpää aukkoa.

Jos aihe kiinnostaa, niin kirjoitan siitä oman erillisen blogitekstin myöhemmin.

Hyviä jumppahetkiä! 🙂

Aamupala meren rannalla

merenranta-matinkyla%cc%88

Sunnuntai – se päivistä paras.

Oli mukava herätä ensimmäiseen vapaapäivään melkein kahteen viikkoon. Sunnuntain kunniaksi päätettiin lähteä aamupalalle meren rannalle, meidän vanhoille huudeille Espoon Matinkylään. Siellä sijaitsee merenrantakahvila Merenneito, joka on auki käytännössä ympäri vuoden. Etenkin tälläisinä aurinkoisina viikonloppuaamuina, jolloin sää on keväinen, ranta vilisee ulkoilijoita ja kahvila täyttyy kahvittelijoista.

frida-ja-elli-merijesse-ja-frida

Mekin kävimme rannalla ensiksi vaunulenkillä ja sen jälkeen suunnattiin aamupalalle. Itse söin kahvin kanssa lämpimän Ciabatta-leivän ja korvapuustin, avovaimo taas herkullisen näköisen sämpylän. Vaimon lukuisten ruoka-aine allergioiden takia hän ei listalta löytänyt itselleen mitään sopivaa, mutta isot propsit Merenneidon henkilökunnalle hyvästä palvelusta, kun tekivät erikseen hänelle sopivan aamiaisen.

merenneitomerenneito_jesse

Ellikin oli tyytyväisenä mukana, ihmetteli silmät pyöreinä, että missä sitä oikein oltiin. 🙂 

image1-4

Viettäkää hauska sunnuntai! 🙂

Isä synnytyksessä – mitä siellä kuuluu tehdä?

”Mulla ei tainnut kertaakaan mennä hermo suhun”,

vastasi avovaimo hetken miettimisen jälkeen, kun kysyin häneltä miten minä pärjäsin esikoisemme  synnytyksessä.

Tiivistää koko tilanteen.

Meillä synnytys alkoi pari päivää ennen esikoisen syntymistä. Se päätettiin käynnistää, kun lasketusta ajasta oltiin menty melkein kaksi viikkoa yli. Loppupäivä, seuraava yö ja seuraava päivä odoteltiin, että Elli päättäisi tulla ulos. Keinotekoisia supistuksia, mutta ei muuta. Kun mitään ei tuntunut tapahtuvan, lääkärit, kätilöt ja me tulimme siihen tulokseen, että nyt hoidetaan pieni ihminen maailmaan sitten leikkaamalla.

thumb_img_1403_1024-kopio

Isän rooli synnytyksessä on samaan aikaan erittäin helppo, mutta silti äärettömän vaikea. Itselläni vaikein paikka oli tajuta se, että en pysty ratkaisemaan tätä tilannetta. En osaa. Näin vierestä kuinka vaimoni kokee elämänsä kovinta kipua, mutta minulla ei ole mitään keinoa, jolla voisin korjata tämä tilanteen. Kun näet kuinka se sun elämäsi rakkain ihminen joutuu taistelemaan hetkestä toiseen, olo on todella voimaton.

”Susta huomas, että sä olit tosi jännittynyt, et tienny mitä pitäis tehdä.”

Niinpä.

Olimme etukäteen avovaimon kanssa jutelleet paljon synnytyksestä ja sovimme silloin pelisääntöjä. Koska isä ei joudu puristamaan sisältään ihmistä ulos, niin koko tilanteessa mennään äidin ehdoilla. Olimme jutelleet etukäteen, että pahin virhe mitä voisin tehdä, olisi pyrkiä liikaa tsemppaamaan ja hempeilemään synnytyksessä. Tiesimme molemmat, että jos tuon olisin tehnyt, niin minä olisin katsellut synnytyksen sijaan Salkkareita Jorvin sairaalaan kahviossa.

Kun kovimmat supistukset olivat käynnissä, ei minun tarvinnut joka hetki tsempata vieressä. Riitti, että olin läsnä ja olin tukena. Hoidin juoksevia asioita, hain juotavaa, toin syötävää. Mitä hän siinä tilanteessa ikinä tarvitsi. Olin läsnä.

Meillä tilanne eteni sektioon asti. Avovaimo lähti leikkaussaliin ja itse jäin yksin tyhjään synnytyssaliin. 20 minuuttia tuosta hetkestä eteenpäin kätilö tuli kertomaan, että onneksi olkoon, teille on syntynyt terve tyttövauva. 10 minuuttia eteenpäin ja ovi avautui ja kätilön sylissä oli pieni käärö, joka huusi kuin hyeena. Minä otin paidan pois ja Elli tuli syliin vierihoitoon. Kätilöt olivat hetken luonamme ja jättivät meidät sen jälkeen kahden.

Siinä me sitten olimme. 45 minuuttia toisissamme kiinni, molemmat Ellin kanssa yhtä hämmentyneitä.

thumb_img_5612_1024

Siispä keskustelkaa synnytyksestä etukäteen. Jutelkaa mitä toiveita äidillä on. Kun ne on selvillä, on miehen paljon helpompi käyttäytyä tilanteessa. Vaikka tilanne on stressaava ja pelottava, pyrkikää silti nauttimaan siitä. Se on tapahtuma, jonka tulette muistamaan koko loppuelämänne.

thumb_img_1416_1024

Mikä Isifitness?

Kesä 2016.

Olen töissä, kun yhtäkkiä kesken normaalin työpäivän sen tajuan. Onhan asia ollut tiedossa jo puolen vuoden ajan. Raskaustesti tehty, ultraäänet käyty, nimi päätetty ja vauvan vaatteita ostettu. Silti, kuin yhtäkkiä sen oikeasti tajuan.

thumb_img_4402_1024


Ei helvetti, musta on kohta tulossa isä.

Muistan kuinka istuin yksin kahvihuoneessa ja yritin Googlen avulla saada selville, että miltä se isäksi tuleminen sitten tuntuu. Löysin erilaisia naisten lehtien artikkeleita, satunnaisia juttuja ja erilaisia info-sivuja. Selasin ja selasin, mutta en löytänyt mitään mitä olisin jaksanut lukea minuuttia pidempään. Olisin kaivannut syvällisempää pohdintaa, nimenomaan isän kirjoittamana.

Siitä tarpeesta syntyi idea tästä blogista.

Nyt olen isi. Perheemme esikoinen, Elli syntyi 2.9.2016 ja on tätä kirjoittaessa jo 4kk vanha. Alkuhämmennys alkaa pikkuhiljaa väistyä ja tilalle on muodostunut arki. On hienoa huomata miten ne alun ”miksi en osaa hoitaa omaa lastani” tunteet ovat muuttuneet itsevarmuudeksi omasta osaamisesta ja ylpeydeksi siitä kuinka hieno lapsi meillä on.

image1-3

Isifitness-blogin suurimmat teemat ovat vanhemmuus ja treenaus. Se tulee käsittelemään sellaisia asioita, joita itse haluaisin lukea. Vauvoja, vanhemmuutta ja arkea isän näkökulmasta. Olen myös ammatiltani Personal Trainer, jossa suurin asiakasryhmäni on 20-40 vuotiaat naiset, joilla osalla on jo mahdollisesti lapsia. Siksi haluan bloginkin kautta tuoda tätä puolta esiin, koska moni äiti haluaisi aloittaa taas treenaamisen, mutta eivät tiedä miten sen tekisivät.

Tätä kaikkea on Isifitness-blogi.

Tervetuloa mukaan. 🙂