Paras ystäväni Jari

Tämä blogipäivitys kertoo ystävyydestä. Mun paras ystävä on Jari.

Me ollaan tunnettu Jarin kanssa kohta jo 20 vuotta. Me ollaan molemmat samasta pienestä kylästä kotoisin ja käytiin samaa ala-astetta. Ensimmäiset muistikuvat Jarista onkin jo sieltä. Kun ala-asteella muut tulivat koulun diskoon uusissa farkuissa ja kauluspaidassa, tuli Jari sinne verkkareissa ja Kalle Sahlstedin lätkäpaidassa. No, voitti se limbokisan.

Urheilun kauttahan me sitten tutustuttiin.

mina%cc%88-ja-jari-2

Aloitettiin pelaamaan samassa salibandy-joukkueessa ala-asteen lopussa. Minä olin joukkueen kapteeni ja ykkösketjun keskushyökkääjä, Jari kovan laukauksen omaava puolustaja.

Sen jälkeen ollaan pelattu yhdessä ja samalla kaveriporukalla tuhansia tunteja niin lätkää, futista, salibandya kuin kaikkea muutakin. Sekä koulussa, että koulun jälkeen.

Ylä-aste ja lukio-ikäisenä meistä alkoi tulla vielä parempia kavereita. Jarin lapsuudenkoti sijaitsi aivan koulun vieressä ja sinne mentiin viettämään kavereiden kanssa aikaa. Legendaarinen pleikkaripeli Pro Evolution Soccer oli jatkuvasti päällä eikä talon ovet olleet päivisin lukossa.

Ystäviä meistä tuli viimeistään siinä vaiheessa, kun muutettiin yhdessä Lahteen asumaan kämppiksinä. Asuttiin yhdessä yhteensä neljä vuotta. Se on pitkä aika ja siinä ajassa oppi hyvin tuntemaan toisensa. Sen oon päättäny, että jos joskus vielä asutaan yhdessä, niin en muuta Jarin kanssa asuntoon, jossa ei oo tiskikonetta. Kaverit nimittäin tietää, ettei oltu Jarin kanssa mitään maailman aktiivisimpi tiskaajia. 😀

mina%cc%88-ja-jari
Parasta Jarissa on huumori ja luotettavuus. Nauretaan samoille jutuille eikä mulla ei ole ikinä tylsää Jarin kanssa. Aina ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Voi vaan istua sohvalla ja tuijottaa TV:tä. Vaikka Jari on välillä hulivili ja huoleton, niin Jari kyllä pitää sanansa. Jos Jari jotain lupaa, niin se myös pitää.

Olin päättänyt jo vuosia sitten, että sitten kun saan lapsen, haluan, että Jarista tulee ensimmäisen lapseni kummi. Niinpä Jarista tuli Ellin kummi. Onneksi, sillä en tiedä parempaa tapaa tehdä vaikutusta avovaimon äiti-kavereihin kuin sanoa kesken vauvatreffien:

”Ellin kummisetä on perustanut Vain Kuhajutut.”

Mainokset

Mies päiväkodissa

Ajattelin tuoda tällä kertaa esiin mun ns. toista ammattia. Oon aikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja erikoistunut lapsiin ja nuoriin. Ennen työskentelin päiväkodissa täysipäiväisesti, nykyisin osa-aikaisesti.

Pyrin tekemään enemmän PT:n töitä, mutta siinä rinnalla teen edelleen hoitaja-keikkaa. Töitä olisi niin paljon kuin vain jaksaisi tehdä, mutta tällä hetkellä Personal Trainerin hommat täyttävät kalenterista ison osan.

Miksi sitten haluan tehdä päiväkotikeikkaa vielä sen lisäksi?

mies-pa%cc%88iva%cc%88kodissa-2

Koska se on kivaa.

Musta on kivaa leikkiä ja touhuta lapsien kanssa. Pelata poikien kanssa futista, jutella tyttöjen kanssa Frozenista ja harjoitella kuperkeikkojen tekemistä.

Ja joku maksaa vielä siitä mulle palkkaa.

mies-pa%cc%88iva%cc%88kodissa-6

Moni on kysellyt, että miltä on tuntunut olla miehenä niin naisvaltaisella alalla. Mä en oo rehellisesti sanottuna edes sen kummemmin miettinyt sitä, että todella suuri osa työkavereista on ollut naisia. Samalla tavalla ne työt hoituu. Toki kahvihuoneessa olis kiva jutella välillä myös edellisillan futispelistä, mutta en silti koe, että olisin jotenkin ulkopuolinen.

Jokaisessa päiväkodissa, jossa oon töitä tehnyt, mut on otettu hyvin vastaan. Naispuoliset työkaverit pitävät siitä, että mies tuo vähän vaihtelua muuten niin naisvaltaiseen työpaikkaan. Samalla tavalla lapsetkin tuntuvat tykkäävän, kun mies on hoitajana. Omassa päiväkodissani, jossa tein pitkään töitä lapset toki tottuivat miehen läsnäoloon, mutta nykyisin tulee välillä vastaan paikkoja, jossa ei ole koskaan ollut miestä töissä. Lapset ovat ensiksi hämillään, mutta sitten todella innoissaan. Onneksi enemmän ja enemmän miehiä alkaa näkymään päiväkodeissa, se on kaikkien etu.

mies-pa%cc%88iva%cc%88kodissa-5
Kun lasten kanssa on 8 tuntia päivässä, 5 päivänä viikossa, kasvaa heihin vahva tunneside. Etenkin siinä kohtaa, kun siirryin pois vakituisesta päiväkodistani ja siirryin keikkailemaan, oli olo haikea, kun et enää töihin mennessä nähnytkään tuttuja lapsia. Jos aikuisista tulee lapselle tärkeitä päiväkodissa, niin kyllä se pätee myös toisinpäin.


mies-pa%cc%88iva%cc%88kodissa-3
Oon oppinut sadoilta hoitamiltani lapsilta niin paljon asioita, ettei tää yksi blogiteksti siihen riitä.

Hienointa on ollut huomata käytännössä kuinka lapsi elää hetkessä. Saatamme pysähtyä ihmettelemään yön aikana päiväkodin pihalle ilmestynyttä lammikkoa. Mulle se on vain lammikko, mutta lapselle se voi olla koko päivän siistein juttu.

Se on taito, joka jokaisella aikuisella pitäisi olla.

Omat rahat vai yhteiset rahat?

Kun muutimme kolme vuotta sitten saman katon alle avovaimoni kanssa, meille oli heti alusta asti selvää, että tästä lähtien meillä on yhteiset rahat. Se tuntui kaikista luonnollisimmalta.

En muista, että käytiinkö asiasta edes tarkempaa keskustelua. Se, että muutimme saman katon alle asumaan, tarkoitti meille sitä, että tässä seurustellaan ihan tosissaan ja perustetaan perhe. Ja se tarkoittaa meille yhteisiä rahoja.


yhteiset-rahat

Meilläkin elämäntilanteet ovat vaihtuneet viime vuosien aikana (opiskelut, äitiyslomat yms.) ja tulot eivät ole aina olleet vakiot. Välillä toinen on tienannut toista enemmän, välillä taas toinen. Eikä sillä ole ollut mitään merkitystä. Vain sillä, että meidän perheellämme on katto pään päällä ja rahaa ostaa jääkaappiin ruokaa.

Miksi yhteiset rahat on sopinut meille niin hyvin?

Me ollaan heti alusta lähtien puhuttu avoimesti rahasta ja sen käytöstä ja me luotetaan toisiimme.

Meillä talous pyörii hyvin yhden ruutupaperin ansiosta. Joka kuukausi laitetaan paperille ylös tulot ja menot. Lasketaan, kuinka paljon saamme tässä kuussa rahaa ja kuinka paljon meillä on laskuja maksettavana ja mitä hankintoja pitäisi tehdä.

yhteiset-rahat-2

On ollut erittäin tärkeää, että jos jotain pitää hankkia, me keskustellaan asiasta. Kumpikaan ei ole ostanut isoja ostoksia toisiltaan salaa, vaan ne on aina etukäteen suunniteltu. Välillä on hankittu toiselle asioita, välillä toiselle, välillä Ellille ja välillä yhteiseen kotiin. Sillä, että kumpi ne on maksanut tai onko tässä kuussa käytetty enemmän rahaa toisen hankintoihin kuin omiin, sillä ei ole ollut mitään merkitystä. Emme myöskään vahdi, että mitä toinen on ostanut. Luotamme siihen, että toinen tietää, että onko meillä varaa ostaa.

Meillä ei ole yhteistä käyttötiliä, ainoastaan yksi Ellin säästötili, johon molemmilla on oikeudet. Itse saan palkkaa kaksi kertaa kuussa ja avovaimo kerran, jolloin laskut maksetaan sen tililtä, jolla sillä hetkellä sattuu rahaa olemaan.

Onneksi ei ole tämän enempää rahaa, niin ei tarvitse riidellä, että mihin sitä käyttää. 😀

TRX-treeni

Ellin isoäiti, kummitäti ja serkku tulivat viikonlopuksi meille kyläilemään. He olivat lauantai-iltana lapsenvahteina ja me lähdettiin avovaimon kanssa viettämään omaa aikaa. Mihin me sitten suunnattiin? No kuntosalille. 😀

Vedettiin 5 liikkeen TRX-treeni. Yksinkertaisia liikkeitä, mutta koko kroppa työskenteli ja hiki tuli. Avovaimolla on synnytyksestä vasta 5kk, joten tämä treeni oli valittu nimenomaan vahvistamaan hänen keskivartaloaan. Vaikkei yksikään liike ole suoraan siihen kohdistuva, joutuu se työskentelmään jokaisessa niissä. Tärkeää on pitää jokaisessa liikkeessä keskivartalo tiukkana.

1.liike: Kyykky

Ota hartioiden levyinen haara-asento ja laskeudu kyykkyyn. Laskeudu niin alas kuin pystyt ja nouse takaisin ylös. Pidä selkä suorana.

trx-treeni-kyykky-2trx-kyykky

2.liike: Takareisi-koukistus

Asetu selinmakuulle, jalat TRX-nauhoissa ja nosta lantiosi irti lattiasta. Nosta lantiota ja samalla koukista jalkoja tuomalla kantapäitä pakaroita kohti. Laskeudu rauhallisesti takaisin alkuasentoon. Pidä vatsa tiukkana koko liikkeen ajan äläkä anna pepun koskettaa lattiaa. Polte takareisissä (ja pakaroissa ja etureisissä ja koko kropassa 😀 ) on mieletön.


trx-treeni-takareidet-2trx-treeni-takareidet

3. Selkä-veto

Ota nauhoista kiinni ja lähde nojaamaan taaksepäin. Suorista kädet. Pidä jalat maassa ja vedä ylävartaloasi kohti käsiäsi. Muista pitää vartalo suorana koko liikkeen ajan.

trx-selka%cc%88-2trx-selka%cc%88

4. Punnerrus

Pidä jalat maassa ja nojaa kohti TRX-nauhoja kädet suorana. Koukista kyynärpäät ja tuo ylävartalosi kohti nauhoja ja punnerra sen jälkeen itsesi takaisin lähtöasentoon.

trx-treeni-punnerrustrx-treeni-punnerrus-2

5. Ojentaja-punnerrus

Nojaa eteenpäin kädet pään yläpuolella. Käännä rystyset osoittamaan taaksepäin. Koukista kyynerpäät ja punnerra itsesi takaisin lähtöasentoon. Tässäkin liikkeessä muista keskivartotiukkana ettei asento ”romahda”.

trx-treeni-ojentajat-2trx-treeni-ojentajat

TRX:n hienous on siinä, että voit itse säätää vastusta ja tehdä liikkeistä itsellesi sopivia. Ellet ole vielä tutustunut TRX:ään, suosittelen testaamaan. 🙂

Mitä syödä ennen aamutreeniä?

Kun muutama vuosi sitten astuit kuntosalin ovesta sisään arkiaamuna klo. 6.30, sait laskea kanssatreenaajat yhden käden sormilla. Nyt tilanne on muuttunut ja heti aikaisesta aamusta salilla on vilkas tunnelma.

Yleinen ongelma tuntuu kuitenkin olevan, etteivät ihmiset oikeastaan tiedä miten pitäisi syödä ennen aamutreenejä.
aamupalasmoothieSe riippuu täysin siitä miten pitkä aika sulla on käytettävissä heräämisen ja treenien aloittamisen välissä ja minkälaista treeniä olet menossa tekemään. Aerobisen treenin voit suorittaa ilman aamupalaa, mutta ennen salitreeniä suosittelen aina syömään edes pienen aamupalan.Mitä aamupalalla sitten kannattaa olla? Tärkeintä ennen salitreeniä olisi, että sä olet syönyt/juonut proteiinia. Se ”suojelee” sun lihaksistoa ja hyödyttää merkittävästi, että saat salitreenistä kaiken hyödyn irti.

Osa menee salille niin aikaisin, ettei ole käytännössä mahdollista odotella ruoan sulamista montaa tuntia. Mitä lyhyempi aika aamulla on heräämisen ja treenin aloittamisen välissä, sitä varmemmin ihmisillä tulee paha olo, jos he yrittävät syödä aamulla jotain kiinteä.

terveellinen-aamupala
Siksi, jos heräämisen ja treenin aloittamisen välissä on n.30-45min, suosittelen aamupalaksi nopeasti imeytyvää syötävää/juotavaa. Se voi olla edellisiltana itsetehty smoothie (rahkaa, hedelmiä, marjoja, mehua yms) tai vaikka protskujuoma ja banaani. Ne ovat tarpeeksi kevyitä, mutta antavat tarvittavat aminohapot ja piristyksen, että jaksat pumpata.

Jos aikaa on 45min-2h, paras vaihtoehto on monipuolinen aamupala, joka sisältää niin hiilihydraattia, proteiinia kuin rasvaakin. Se mitä se on, riippuu täysin siitä mitä tykkäät syödä. Rahkaa, puuroa, leipää, munakas yms. Tuossa ajassa kiinteä ruoka ehtii jo sulaa eikä paina enää treenin aikana vatsassa.

Jos et olet kokeillu aamutreeniä, niin suosittelen testaamaan. Siitä saa hyvän startin päivään ja ilta on kokonaan vapaa. 🙂

Helpot kaura-kookoskeksit

Sunnuntai, viikon paras päivä.

Me päätettiin tehdä tänään ruoaksi kotitekoisia hampurilaisia ja jälkkäriksi helppoja kaura-kookoskeksejä. Keksit koostuvat kolmesta raaka-aineesta ja niiden tekeminen on aivan superhelppoa ja nopeaa. Koko hommassa kesti alle 10 min. Ravintoarvotkaan eivät ole mitenkään pahat, kun yhdessä keskikokoisessa keksissä on 68 kcal. Vertailun vuoksi monissa muissa kekseissä on helposti jopa yli 200 kcal.

img_5350

Tarvitset:

2 dl kaurahiutaleita

1,5 dl kookoshiutaleita

3 kypsää banaania

(tarvittaessa puolikas ruokalusikallinen vaniljasokeria)

Tästä määrästä tuli 13 keskikokoista keksiä.

img_5345

Muussaa banaanit pehmeäksi mössöksi haarukalla. Voit käyttää myös blenderiä. Me jotka emme omista sellaista saamme hyvän sormilihastreenin.

img_5346

Lisää hiutaleet ja sokeri. Sekoita hyvin.

img_5347
Muotoile lusikan avulla keksit pellille haluamaasi kokoon.

img_5351

Uuni 200 astetta ja keksit 10-15 min uunissa. Anna jäähtyä vähän, ota iso lasi kylmää maitoa ja nauti. 🙂

img_5350

Lihottaako peruna?

Mikä ruoka lihottaa? Onko olemassa jotain yksittäistä ruoka-ainetta, jonka takia lihoit tai vastaavasti laihduit?

”Marko jätti perunan pois – laihtui 25kg!”

Johtopäätös: ”Peruna lihottaa. Peruna pois.”

Sanon sen heti alkuun: Mikään yksittäinen ruoka-aine ei lihota. Vain se merkitsee syötkö enemmän kuin kulutat.

img_6816 

Näitä edellisen kaltaisia juttuja on iltapäivälehdet täynnä. Kivoja otsikoita ja respectit hienosta painonpudotuksesta, mutta sen takia ei meidän kaikkien muiden tarvitse jättää perunaansa ulos lautaselta. Peruna ei ole sen kielletympi kuin oikeastaan mikään muukaan ruoka-aine. Kyse on energiatasapainosta. Jos sillä yksittäisellä muutoksella saat energiatasapainon miinukselle, laihdut. Se ei silti tee siitä sinun pois ottamastasi ruoka-aineesta pahaa tai vaarallista.

img_6814
Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että ruoka-aineita jaotellaan hyviin ja pahoihin. Jostain yksittäisestä ruoka-aineesta on helppo tehdä syypää, vaikka ravintoa pitäisi katsoa kokonaisuutena eikä mustavalkoisesti. Jos muu ruokavalio on kunnossa, ei peruna millään tavalla lihota. Samalla tavalla, jos ruokavalio on päin hanuria, ei salaatin syöminen saa sua maagisesti laihtumaan.

img_6815
Kyse on tasapainosta. Tasapainosta ruoka-aineiden välillä. Mitään ei tarvitse kieltää kokonaan, vaan nauttia niitä oikeassa suhteessa toisiinsa nähden. Jokaiselle ruoalle on aikansa ja paikkansa.