Lisäravinteet – osa 2: Mitä lisäravinteita itse käytän?

Edellisessä blogikirjoituksessani kirjoitin lisäravinteista. Siinä pyrin avaamaan vähän lisäravinteiden maailmaa, sitä mihin ne erikoiset purnukat Prisman hyllyltä on tarkoitettu. Vastasin kyseisessä tekstissä myös yleisimpään kysymykseen, joka mulle esitetään aina lisäravinteista puhuttaessa: Tarvitseeko normaali kuntoilija lisäravinteita? Käy lukemassa tuo edellinen teksti, jos et ole sitä vielä lukenut. Linkin löydät tästä: Lisäravinteet – onko niistä hyötyä?

isifitness lisäravinteet 3
Kuten lupasin, tämä kirjoitus käsittelee mun omaa lisäravinteiden käyttöä. Erilaisia lisäravinnevalmistajia valtava määrä, joiden joukosta jokainen varmasti löytää itselleen sopivat tuotteet. Tässä tekstissä mainitut tuotteet (ja valmistajat) ovat sellaisia, jotka olen todennut itselleni toimiviksi.

Mä käytän lisäravinteita käytännössä pelkästään treenin ympärillä. Sitä ennen, sen aikana ja sen jälkeen.

Ennen treeniä:

Noin puoli tuntia ennen treeniä juon treenilaturin. Sen tarkoitus on nostaa vireystilaa ja valmistaa kroppaa treeniin. On todella yksillöllistä, että tarvitseeko normaali kuntoilija minkäänlaista tehonlisääjää. Osa kokee saavansa siitä hyvän boostin treeniin, osa ei taas huomaa olossa mitään erikoista. Itse henkilökohtaisesti huomaan todella selkeästi eron. Treenaaminen onnistuu toki ilman treenilaturiakin, mutta en saa silloin itsestäni sitä kaikkea irti, mitä saan, kun olen laturin juonut. Mukana on toki varmasti myös henkistä piristymistä eli placeboa, mutta kun homma toimii, niin en halua lähteä sitä vaihtamaan.

prezone isifitness lisäravinteet

Itselläni on käytössä tällä hetkellä SUPERMASS-sarjan treenilaturi nimeltään Prezone. Hinta on suhteellisen korkea, mutta todella monen eri tuotteen kokeilun jälkeen olen itse tykästynyt tähän. Makuna itselläni on tällä hetkellä Villimarja. Maku OK, mutta en sitä maun takia juokaan.

Treenin aikana:

Treenin aikana juon kahta eri juomaa. Toinen pitää sisällään aminohappoja ja toinen nopeasti imeytyvää hiilihydraattia. Nautin aminohappoja tehostaakseni proteiinisynteesiä, tehostaakseni palautumista ja suojellakseni lihaksia treenin aikana, ettei kroppa käyttäisi lihaskudosta energianlähteenä. Jos syöt riittävästi proteiinia ja monipuolisesti eri lähteistä, ei ole ollenkaan välttämätöntä syödä aminohappoja erikseen treenin aikana. Jos jostain syystä joku lisäravinne pitäisi jättää kokonaan pois, olisi se tämä.

Itselläni on käytössä tällä hetkellä PPS Nutritionin BCAA, makuna Red Candy. Maistuu aivan punaisilta, imeskeltäviltä kalakarkeilta. Maku erittäin OK. Annostus mulla 15g.

Hiilihydraatin käyttö treenin aikana jakaa erittäin vahvasti mielipiteitä. Osa kokee sen tuovan treeniin tehoja, osa ei huomaa lainkaan vaikutusta ja haluaa mielummin syödä hiilihydraattia treenin jälkeen juomisen sijaan. Suosittelen testaamaan. Itse huomaan selkeän eron treenitehoissa.

isifitness lisäravinteet
Käytössäni on tällä hetkellä PPS Nutritionin Osmolite, joka imeytyy nopeasti ja on heti kropan hyödynnettävissä. Sen määrä treeninaikaisessa intrajuomassa on mulla yleensä n. 30-50g.

Treenin jälkeen:

Treenin jälkeen juon palautusjuoman eli palkkarin. Se koostuu mulla kolmesta eri raaka-aineesta: heraproteiinista, kreatiinista ja glutamiinista.

isifitness lisäravinteet 2

Jos mun pitäisi valita vain yksi lisäravinne mitä ainoastaan saisin käyttää, olisi se laadukas heraproteiini-isolaatti. On sekä oma mielipiteeni että tutkittu fakta, että laadukas heraproteiini on ylivoimaisesti tärkein lisäravinne.

Itse käytän Self Omninutriotionin heraa, makuna suklaa-banaani. Sekoittuu hyvin ja maistuu erittäin hyvälle. En näe tarvetta vaihtaa. Määränä itselläni on yleensä n. 35g.

Kreatiini on myös erittäin suosittu lisäravinne, jonka hyödyistä on selkeät tutkimukset. Annostus 3g. L-Glutamiini on meidän yleisin aminohappomme, jonka saannin turvaan lisäämällä sitä 5g palkkariin.

Yhteenveto:

Tälläiseltä näyttää mun tän hetken lisäravinne-paketti. Se on muovautunut vuosien aikana tähän nykyiseen muotoonsa monien erilaisten kokeiluiden ja testailujen jälkeen. Lisäravinteita löytyy todella laaja valikoima, mutta suurin osa niistä on pelkkää rahantuhlausta. Itse pyrin menemään riittävän monipuolisella paketilla, mutta yritän välttyä turhalta hifistelyltä. Tärkeintä olisi löytää ne itselle sopivimmat lisäravinteet. Kuten tekstissä jo aikaisemmin sanoin, eri lisäravinteiden hyödyt ovat todella yksilöllisiä.

Siksi tutki, testaa ja opi. 

Mainokset

Lisäravinteet – onko niistä hyötyä?

Kun uusi kuntosaliharrastaja tulee valmennukseeni, melkein aina ensimmäinen kysymys ravintoon liittyen on seuraava:

”Pitäiskö mun alkaa käyttämään niitä proteiinijauheita?”

Ei ole mikään ihme, että tuo kysymys pyörii uudella harrastajalla mielessä. Koko lisäravinne-maailma koetaan mystisenä ja pelottavana. Nykyisin jokaisessa lähikaupassa on hyllyt täynnä triljoonaa erilaista purnukkaa. Yritä siinä sitten miettiä, että mikä näistä olisi just mulle sopiva. Vai tarvitseeko normaali kuntoilija niitä lainkaan?

lisäravinteet nocco 1

Melkein 10 vuotta sitten erään kaverini äiti veti koko heraproteiinipurkin sisällön vessapöntöstä alas, koska ”minä en salli, että mun poika käyttää näitä hormooneja!” Meitä muita nauratti silloin, kun kaverini yritti selittää hurjistuneelle äidilleen, etteivät ne ole hormooneja, vaan sisältävät ihan samoja ainesosia kuin tuo jääkaapissa oleva maito.

Totuus lisäravinteista on seuraava:

Lisäravinteet eivät ole avain onneen, mutta oikeita tuotteita oikein käytettynä niistä saadaan hyötyä. Lisäravinteissa ei ole mitään taikaa. Ne ovat vain ravintoa jauhemaisessa muodossa.

Kun uusi harrastaja aloittaa kuntosaliharjoittelun, tärkeintä on keskittyä siihen mitä syö. Tavalliselle kuntoilijalle lisäravinteet eivät ole välttämättömiä. Monipuolinen ravinto on kaiken lähtökohta. Jos muu ravinto ei ole kunnossa, lisäravinteilla ei tilannetta korjata, piste.

lisäravinteet 2

Miksi minä käytän lisäravinteita ja mitä hyötyä niistä saan?

Tärkein syy on niiden helppous ja käytännöllisyys. On paljon helpompaa napata treenin päätteeksi protskujuoma kuin kuljettaa ruokaa mukana purnukoissa. Itse käytän lisäravinteita lähinnä treenin aikana ja sen ympärillä. Tuntuisi tyhmältä syödä jotain leipää kesken treenin, jotta keho saisi hiilihydraattia suorituksen aikanakin. Nyt saan tuon energian juotavassa muodossa.

Jos syötävää on paljon (etenkin kehityskaudella eli silloin, kun pyritään syömään enemmän kuin kulutetaan ja halutaan kasvattaa lihaksia) on helpompaa juoda osa ravinnosta kuin puputtaa riisiä ja kanaa kilokaupalla.
Lisäksi ei kannata aliarvioida lisäravinteiden henkistä vaikutusta eli placeboa. Tiedän itse omasta kokemuksesta, että kun lisäravinteet ovat kunnossa, tulee jostain syystä muihinkin ruokailuihin keskityttyä tarkemmin. Eli nämä kaksi osa-aluetta voivat tukea toisiaan myös näin päin.

lisäravinteet 33

Kun treenaan, treenaan tosissani. Pyrin ottamaan jokaisesta treenistä kaiken mahdollisen hyödyn irti ja väännän naama irvistyksessä viimeisetkin toistot. Jos näen niin paljon vaivaa kehittymisen eteen salilla, miksi en pyrkisi ottamaan kaiken hyödyn myös ravinnosta? Ennen treeniä kroppaa piristävää lisäravinnetta, treenin aikana nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja aminohappoja, treenin päätteeksi nopeasti imeytyvää heraproteiinia.

Siksi minä käytän lisäravinteita. Haluan saada sen pienenkin hyödyn käyttööni.

lisäravinteet isifitness 24

Eli tiivistettynä:

Lisäravinteissa ei ole taikaa. Lisäravinteet ovat ruokaa jauhemaisessa muodossa. Sama vaikutus saadaan normaalista ruoasta, mutta lisäravinteiden käytännöllisyys ja tehokkuus voittaa tietyissä tilanteissa oikean ruoan.

Jos pohdit, että pitäisikö sinun ottaa käyttöön lisäravinteet/urheiluravinteet, niin varmista, että ruokailusi on kunnossa. Jos se ei ole kunnossa, lisäravinteilla ei tilannetta korjata. Jos ruokailut on kunnossa, voit kokeilla oikeita tuotteita oikein käyttämällä saada suuremman hyödyn liikunnasta.

lisäravinteet 10
Seuraava blogitekstini käsittelee tarkemmin, että minkälaisia tuotteita sieltä kauppojen hyllyistä oikein löytyy, mihin niitä käytetään ja mitkä ovat ne kaikista tärkeimmät lisäravinteet.

lisäravinteet 22

”Hätäkeskus.”

Torstai-ilta.

Kello on 0.33. Istun keittiön pöydän ääressä pimeässä. Macbookin valo loistaa, muuten on täysin pilkkopimeää.

isifitness isiblogi
Tämä ilta oli hieman erilainen ilta. Pääsin töistä 22.35 ja tarkoitus oli tulla juna+bussi yhdistelmällä kotiin. Lähdin lompsimaan kohti juna-asemaa, kun puhelin soi.

Kuulen ensiksi pelkkää Ellin itkua. Sitten kuulen kuinka avovaimo itkee myös. Elli hengittää kuulemma tosi oudosti.

”Soita 112.”
”Mä yritin soittaa jo äitille ja siskolle, mutta kukaan ei vastannu..”
”Soita nyt v*ttu se 112!”

Hyppään taksiin. Yritän soittaa matkalla kotiin. ”Tavoittelemasi henkilö puhuu toista puhelua.” Kun taksi kaartaa kotipihaan, on ambulanssi oven edessä.

Avaan kotioven, näen olohuoneessa kaksi ensihoitajaa ja valtavan määrä erilaisia hoitovälineitä. Otan muutaman askeleen eteenpäin ja näen hymyilevän Ellin äitinsä sylissä.

Kaikki on hyvin.

Pienen ihmisen pienen pienet hengitystiet ovat kovilla, kun ne ovat täynnä limaa. Sen lisäksi yskiminen kuulostaa ”haukkuvalta.” Lieviä kurkunpääntulehduksen oireita. Pahimmat oireet ovat kuitenkin jo menneet ohitse. Ei onneksi mitään vakavaa.

Elli vilkuttelee ambulanssi-naisille jo iloisena. Halaamme keskellä olohuonetta. Me kolme.

isifitness isäblogi
Nyt Elli nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssään. Hänen äitinsä nukkuu vieressä lattialla. Suojelee lapsensa unta.

Sammutan tietokoneen ja menen viereen.

TOP-5 vinkit lapsen kanssa matkustamiseen

Kuten osa saattoi Instagramista (@isitreenaa) huomatakin, olimme tällä viikolla Tukholmassa. Se oli meidän perheelle toinen reissu Ruotsiin lyhyen ajan sisään, sillä edellisen kerran kävimme Tukholmassa kaksi viikkoa sitten. Ensimmäinen näistä matkoista oli saatu lahjaksi avovaimon siskolta ja toinen voitettu arpajaisista.

Ne olivat meille myös ensimmäiset ulkomaanmatkat kolmihenkisenä perheenä. Etenkin avovaimo jännitti ennen ensimmäistä matkaa, että miten matka sujuu pienen vauvan kanssa. Emme tienneet etukäteen mitä kaikkea pitää pakata mukaan ja mitä ottaa huomioon.

IMG_0770
Ensimmäiselle reissulle mukaan otettiinkin melkein kaikki mahdollinen. Ei haluttu joutua siihen tilanteeseen, että joku tärkeä tavara olisikin unohtunut kokonaan. Toiselle reissulle pakatessa tiesimme tarkemmin, että mitä on tarpeellista ottaa mukaan.

IMG_0771

Me ollaan tehty nyt kaksi ulkomaanmatkaa pienen, 7kk ikäisen vauvan kanssa. Niiden kokemusten pohjalta kirjoitin viisi tärkeintä vinkkiä, mitä pienen lapsen kanssa matkustaessa on syytä ottaa huomioon. Nämä kohdat me koimme tärkeiksi:

1. Omat ruoat mukaan

Pääsimme paljon vähemmällä stressillä, kun ostimme kaikki vauvan ruoat jo valmiiksi Suomessa. Emme halunneet lähteä juoksemaan kauppoihin sopivia ruokapurkkeja etsimään, vaan pelasimme varman päälle. Tämän ansiosta pystyimme pitämään ruokatauon aina, kun tilanne sitä vaati. Meillä oli mukana paljon vauvojen valmiita puuropusseja, joita ei tarvitse erikseen lämmittää. Lusikka vain esiin ja ruoka on valmista.

IMG_0761
2. Unipesä

Koko matka on kaikille paljon helpompi, jos vauva nukkuu yöt hyvin. Me varauduimme tähän ottamalla mukaan Ellin oman unipesän. Onneksi otimme, sillä esimerkiksi laivan lastensänky oli mitä oli. Pesän avulla Ellille siitäkin saatiin tehtyä varsin passeli ja neiti nukkui yönsä tyytyväisenä. Unipesä on myös helppo ottaa mukaan ja kuljettaa matkalaukun sisällä. Jos sitä ei ole käytössä, ota mukaan esimerkiksi vauvan oma peitto. Se luo lapselle turvallisuuden tunnetta uudessa paikassa nukkuessa.


IMG_0767

3. Tutustu matkakohteeseen etukäteen

Yllättäviä tilanteita tulee vähemmän mitä enemmän etukäteen matkakohteeseen on tutustunut. Se helpottaa aikataulujen suunnittelemista. Tiedät miten liikutte matkakohteessa paikasta toiseen, mistä löytyvät ruokakaupat, apteekit, vessat yms. Paljon vähemmän stressiä.


IMG_0765
4. Matkavakuutus/eurooppalainen sairasvakuutuskortti

Toivon, ettei meidän koskaan tarvitse testata, että miten terveydenhuolto toimii ulkomailla ollessa. Mutta, koska ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu, on siihen hyvä varautua. Itse ainakin otan näissäkin asioissa mielummin varman päälle.

5. Älä stressaa

Tämä on ehkä tärkein huomio minkä teimme. Älä stressaa.

Lapsen kanssa matkustaessa yllättäviä tilanteita tulee aina. Tärkeintä on se asenne, jolla niihin suhtaudutaan. Ei voi olettaa, että matkustaminen lapsen kanssa olisi samanlaista kuin puolison kanssa kahdestaan reissaaminen. Jos lapsesi päättää suorittaa perinteiset itkupotkuraivarit keskellä kaupunkia tai täräyttää vaipan täyteen sitä itseään pahimmalla mahdollisella hetkellä, hengitä syvään ja pysy rauhallisena. Nuo tilanteet kuuluvat elämään.

IMG_0766
Tässä viisi asiaa, jotka me koimme tärkeiksi vauvan kanssa reissatessa. Mitä kokemuksia sulla on lapsen kanssa matkustamisesta? Laita kommenttia ja kerro! 🙂